premode, lisätty todellisuus, augmented reality, hololens

Näin lisätty todellisuus lisääntyy

Aki Vänskä

Aki Vänskä

Aki toimii Premoden toimitusjohtajana ja vastaa yrityksen viestinnästä.
Pulmatilanteissa hän on oikea henkilö keneltä pyytää neuvoa.
Aki Vänskä

Asioista kerrottaessa niitä on pyritty aina havainnollistamaan viestin vastaanottajalle. Puhuttaessa on käytetty esimerkkejä, vertauskuvia ja analogioita. Piirustuksin on visuaalisesti tuotu asiat ymmärrettäviksi. Kaksiulotteisista piirustuksista on vähitellen siirrytty 360 asteen kuviin, joissa katsoja pystyy pyörittelemään tietokoneensa näytöllä olevaa näkymää ikään kuin katselisi ympärilleen. On tehty kolmiulotteisen kaltaisia visualisointeja ja 3D-elokuvia, jotka ovat hyvin todellisen tuntuisia, vaikkakaan niissä ei voi katsoa muualle kuin minne ohjaaja on päättänyt.

Kuluttaja muuttuu aktiiviseksi osallistujaksi

Nyt markkinointiviestintä on uuden teknologian myötä muuttamassa kuluttajaa passiivisesta vastaanottajasta aktiivisiseksi osallistujaksi. Peliteknologian avulla katselijan eteen voidaan luoda kolmiulotteiselta näyttävä virtuaalimaailma, jossa voi kulkea, katsella ympäriinsä ja vaikuttaa ympäristöön ja siinä oleviin kohteisiin. Peliteknologialla tehtyä virtuaalimaailmaa hyödynnetään esimerkiksi arkkitehtuurissa, tehdassuunnittelussa, asuntokaupoissa ja layoutsuunnittelussa, kun tietokoneen ruudulle luodaan uskomattoman todellisen tuntuinen ympäristö, johon tehdyt muutokset ja niiden vaikutukset näkyvät välittömästi ja havainnollisesti.

Viime vuosina on kuluttajille tullut mahdolliseksi hankkia myös virtuaalikypäröitä ja -laseja, jotka sijoittavat katsojan uuteen ympäristöön ja sulkevat todellisen maailman kokonaan henkilön ulkopuolelle. Niissä tietokoneen näytö on ikään kuin taivutettu pään ympärille aivan katsojan silmien eteen. Kuulokkeet vielä korville, ja immersiovaikutus on huima – virtuaalikypärän käyttäjä kokee pelien lentokonesimulaatiot ja vuoristorata-ajelut lähes yhtä voimakkaasti kuin olisi itse tapahtumien keskipisteessä.

Lisätty todellisuus yhdistää virtuaalisen ja todellisen maailman

Lisätyn todellisuuden sovellukset puolestaan yhdistävät virtuaalisen ja reaalimaailman. Niissä omaan ympäristöömme lisätään virtuaalisia elementtejä. Ne sijoittavat uuden takan oman kodin nurkkaan, jota katsotaan tablettitietokoneen kameran läpi. Niiden avulla voi suunnata kännykän yötaivaalle ja nähdä tuikkivan tähden nimen sekä tähtikuvion, jonka osa se on. Myös vuoden 2016 puhutuin mobiilipeli Pokémon Go hyödyntää lisätyn todellisuuden tekniikoita.

Hävittäjälentäjien käytössä on jo pitkään ollut lisätyn todellisuuden sovellus: heads-up display, eli menetelmä, jolla lentäjän kypärän visiiriin heijastetaan navigointiin, lentokoneen tilaan tai taistelutilanteeseen liittyviä tietoja. Microsoft on valmistanut myös kuluttajille jotain samankaltaista: HoloLensin. HoloLens on kuin isot silmälasit, jotka tuovat tietokoneella tehtyjä kohteita reaalimaailman ympäristöön. Kun virtuaalikypärä sulkee käyttäjän oikean maailman ulkopuolelle, HoloLens lisää oikeaan maailmaan virtuaaliobjekteja.

Lisätyn todellisuuden sovellukset mahdollistavat aidon vuorovaikutuksen

Lisätyn todellisuuden laseja käyttävä hissikorjaaja voi saada näkyviinsä kohderakennuksen pohjapiirustukset, hissin teknisiä tietoja tai kytkentäkaavioita – samalla kun hän näkee korjattavan kohteensa ja tekee sille toimenpiteitä. Arkkitehti voi laittaa erikoislasit silmilleen, kävellä ympäriinsä kadunkulmassa ja tarkastella siihen suunnittelemaansa rakennusta eri puolilta. Kirurgi voi leikkausta tehdessään nähdä potilaasta otetun tomografiakuvan oikeaan kohtaan kehoa heijastettuna. Parhaimmillaan lisätyn todellisuuden sovellukset ovat tilanteissa, joissa aito vuorovaikutus ympäristön kanssa tukee niiden käyttöä.

Aki Vänskä
CEO

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone